Zeggen wat je ergens van vindt
Je hebt het recht om mee te praten over jouw zorg bij Ipse de Bruggen. Dit hoort bij een goed leven. Meepraten en meebeslissen noem je ook wel medezeggenschap.
Wij vinden het fijn om te horen wat jij ergens van vindt. Zonder advies en de mening van jou kunnen we geen goede zorg leveren. Daarom hebben we bijvoorbeeld cliëntenraden en het huiskameroverleg. Jij, de mensen uit jouw groep en de mensen die belangrijk voor je zijn, kunnen vertellen wat jullie belangrijk vinden.
Medezeggenschap en inspraak
Medezeggenschap moet ook van de wet. Er is een vernieuwde wet op de medezeggenschap. Die wet heet: Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen 2018 (WMCZ). De WMCZ bestaat sinds 1 juli 2020. Deze wet zorgt ervoor dat cliënten, naasten en cliëntenraden meer kunnen meepraten.
Het onderwerp ‘inspraak’ is nieuw in de WMCZ. Inspraak is heel belangrijk voor de rol van cliënten, naasten en cliëntenraden.
Er zijn twee soorten medezeggenschap:
1. Medezeggenschap
Dit betekent dat cliënten mee kunnen beslissen en dat hier cliëntenraden voor zijn. Dit noemen we ook wel ‘formele medezeggenschap’.
- Centrale Cliëntenraad (CCR)
De Centrale Cliëntenraad bestaat uit cliënten en verwanten. De CCR praat met de Raad van Bestuur over onderwerpen die voor iedereen bij Ipse de Bruggen belangrijk zijn. De CCR geeft ook advies. Soms kan een plan zelfs niet doorgaan als de CCR het geen goed idee vindt.
Binnen Ipse de Bruggen hebben we de Centrale Cliëntenraad Cliënten (CCRC) en de Centrale Cliëntenraad Verwanten (CCRV). De CCRC en de CCRV overleggen ook met elkaar.
Klik hier voor meer informatie over de cliënten (CCRC) zoals de namen van de leden en het jaarverslag.
Klik hier voor meer informatie over de verwanten (CCRV) zoals de namen van de leden en het jaarverslag. - Lokale cliëntenraden
Een lokale cliëntenraad kan bestaan uit cliënten, cliënten- en verwanten of alleen verwanten. Deze raad praat samen met de zorgmanager over onderwerpen die belangrijk zijn voor een of meerdere locaties of een landgoed. De CCR en de LCR-en hebben contact met elkaar via het online platform TIM. Zo kan de CCR de ideeën en meningen van de lokale raden meenemen in haar gesprekken met de organisatie.
2. Inspraak
Ook als je niet in zo’n raad zit, mag je zeggen wat je vindt. Dat heet inspraak. Dit noemen we ook wel ‘informele medezeggenschap’. Je hebt recht op inspraak. Het gaat erom dat alle betrokkenen invloed hebben op het dagelijks leven van de cliënten.
De bedoeling van inspraak is vooral dat zorgorganisaties, cliëntenraden en cliënten constant met elkaar in contact staan. Op deze manier kan Ipse de Bruggen ervoor zorgen dat cliënten en naasten kunnen meepraten en meedenken. Ook moet er een duidelijke terugkoppeling worden gegeven over de uitkomsten van inspraak.
Het gaat dan bijvoorbeeld over veiligheid in- en om de woning, de inrichting van de woonkamer, het eten en de activiteiten. Ipse de Bruggen moet dit goed regelen. Bij veel locaties gebeurt dit tijdens een huiskameroverleg of een werkoverleg.
Medezeggenschapsreglement
Ipse de Bruggen wil dat de medezeggenschap goed geregeld is. De afspraken over hoe Ipse de Bruggen en cliëntenraden samenwerken, schrijven we op in het medezeggenschapsreglement.
In dit reglement staan afspraken over bijvoorbeeld:
- Wie zitten in de raad?
- Hoe lang blijf je lid van de raad?
- Welke taken heeft de raad?
Klik hier voor het voorbeeld reglement
Contact opnemen
Voor vragen over medezeggenschap en inspraak kun je terecht bij de coaches cliëntenmedezeggenschap via e-mail coaches.clientenmedezeggenschap@ipsedebruggen.nl
Heb je vragen voor de Centrale Cliëntenraad Verwanten? Stuur dan een e-mail naar ccrv@ipsedebruggen.nl
Heb je vragen voor de Centrale Cliëntenraad Cliënten? Stuur dan een e-mail naar ccrc@ipsedebruggen.nl