Ga naar de hoofdinhoud Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga direct naar de servicenavigatie Ga direct naar zoeken
Ga naar de hoofdinhoud Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga direct naar de servicenavigatie Ga direct naar zoeken
Bannerfoto waarop staat 'Oh, zeg dat dan'.

Begrijpelijke informatie

Als je informatie goed begrijpt, kun je beter meedenken en zelf keuzes maken. Daarom kiest Ipse de Bruggen voor begrijpelijke taal. Voor jou, maar ook voor ouders, naasten én medewerkers. 

We hebben bijvoorbeeld met een aantal cliënten gepraat om te weten welke onderwerpen zij belangrijk vinden. En wat is een fijne manier om informatie te krijgen?

In de video ‘Oh, zeg dat dan! wordt duidelijk gemaakt waarom Ipse de Bruggen kiest voor begrijpelijke taal.  
Soms is het best lastig om het simpel te houden. Daarom hebben we een aantal dingen gemaakt die ons helpen om het simpel en eenvoudig te houden.  

De Taalwijzer
Hoe maken we moeilijke taal makkelijker? Hoe weten we of een woord te moeilijk is? Hoe zorgen we dat mensen die niet lezen de informatie krijgen en begrijpen? In de Taalwijzer staan antwoorden op deze vragen en tips. De tips in de Taalwijzer kan iedereen binnen Ipse de Bruggen helpen bij begrijpelijke taal. 
 
Training Begrijpelijke Informatie 
Medewerkers van Ipse de Bruggen kunnen een training Begrijpelijke informatie volgen. In deze training leren zij begrijpelijke en leesbare teksten schrijven. Zo proberen we dat zoveel mogelijk in eenvoudige taal de informatie die nodig is aan te bieden.   

Folders en website  
Steeds meer folders, flyers schrijven we in begrijpelijke taal. Dat hebben we ook de website gedaan. We gebruiken pictogrammen als dit handig is. Je ziet dit al bij de informatie over corona.  

Speciale app voor en met cliënten 
Er is een speciale app voor jou gemaakt. In deze app delen we informatie die jij belangrijk vindt, zoals nieuwtjes, folders, een agenda met evenementen, Ipse de Bruggen TV en Moef. Ook staan de coronaregels in de app. Er is een app-team dat bepaalt wat er in de app komt. Zij checken ook of het begrijpelijk is. In het team zitten cliënten, ouders/wettelijk vertegenwoordigers, begeleiders en andere medewerkers van Ipse de Bruggen. Ouders/wettelijk vertegenwoordigers en begeleiders kunnen ook gebruik maken van de app zodat zij met hun verwant/cliënt de informatie kunnen bespreken. 

Download de app

Test of de informatie die in de app staat begrijpelijk is en/of dit de juiste informatie in de app is voor de cliënt. 

Heb je hierover nog opmerkingen of aanvullingen? Stuur deze dan door naar zegdatdan@ipsedebruggen.nl 

Hoe download je de Ipse de Bruggen app?

1. Download de app 'SmartCom' in de App Store of Google Play

SmartCom business app

2. Het volgende Welkomscherm van de SmartCom App verschijnt.
    Klik op 'Ga verder'.

Het welkomscherm van de SmartCom App

3. Kies voor de optie 'QR code'

app ' Smartcom

4. Gebruik vervolgende de QR-code die hieronder staat vermeld

QR-code clientenapp